Zakelijke jubileumreis Slovenië

Ondanks het feit dat Slovenië een klein land is, varieert de natuur er onophoudelijk – van de majestueuze toppen van de Alpen tot de strakblauwe Adriatische Zee, van de lieflijke wijnheuvels tot de oerbossen van de Dinarische Alpen en van de Pannonische vlakte tot ’s werelds mooiste grottenstelsels. En laten we de overheerlijke Sloveense keuken en wijnen niet vergeten. Slovenië, een groots klein land

De legende zegt Slovenië werd per ongeluk gecreëerd. Toen God de wereld schiep, had hij een klein gebied over dat hij niet had gevormd, dus besloot een land te bouwen waar alle natuurlijke wonderen bij elkaar komen: de adembenemende Alpen, prachtige valleien, kristalheldere rivieren, de mysterieuze Karst grottenwereld, charmante kust, glooiende heuvels en veel bossen. En zo geschiede. Slovenië heeft slechts twee miljoen inwoners die wonen op 20.000 km2 oppervlakte, het biedt drie klimaatregio’s, vier geografische regio’s en drie wijnstreken. Diversiteit op een menselijke schaal biedt hele afwisselende mogelijkheden in de betoverende hoofdstad Ljubljana, een alpine omgeving, de Adriatische kust, een kuuroord of een van de prachtige historische steden. Graag nemen u mee op een boeiende trip naar dit betoverende kleine landje.

Programmavoorstel

Dag 1
Per bus vanuit Doetinchem vertrek naar Schiphol voor de vlucht met Adria Airways om 10.15 uur en aankomst 12.00 uur in Ljubljana.
Hier wachten de gidsen en begeleiden de groep naar het Jeserzek Manor voor de lunch. Een prachtige locatie om de reis te starten.

Na de lunch rijden we naar de kust waar we aan boord gaan voor een tocht langs de Sloveense kust. We bezichtigen het Middeleeuwse plaatsje ­Piran en varen door naar Portoroz waar we van boord gaan en wandelen naar het prachtige Kempinski hotel. Hier kan ieder even lekker opfrissen alvorens de bus vertrekt naar het Wijngoed San Tomas. We bezoeken de wijnkelders en proeven natuurlijk een drietal van de prachtige wijnen die hier gemaakt worden.
Het diner wordt in buffetvorm geserveerd in de tuinen zodat iedereen met iedereen kan praten en genieten van de mooie uitzichten.

Overnachting in het Kempinski hotel.

Dag 2
Vandaag rijden we van de kust richting hoofdstad Ljubljana. Natuurlijk ­bezoeken we onderweg de eeuwenoude grotten Postojnska jama. Deze grot maakt deel uit van een enorm ondergronds grottenstelsel van 20.570 m2 en worden gezien als een van de mooiste grotten van Europa. Het eerste ­gedeelte rijden we per treintje de grotten in. Daarna maken we een mooie wandeling waarbij de gidsen uitleg geven over de belangrijkste stalactieten, stalagmieten gordijnen en andere verschijnselen in de grot. Bij het bekijken van de ruimtes is het moeilijk voor te stellen hoe de Pivka-rivier dit alles (in meer dan 2 miljoen jaar tijd) heeft uitgesleten en het grondwater de rest van de vormgeving heeft gedaan. Door de subtiele ­verlichting waan je je in een sprookjeswereld!

We vervolgen onze tocht naar de hoofdstad Ljubljana.
Geniet van de authenticiteit van de oude stad met zijn vele pleinen en ­monumenten en van de kleinschaligheid van het centrum, waar alle ­belangrijke bezienswaardigheden binnen handbereik liggen.

Ljubljana’s topattractie is ongetwijfeld het Ljubljanski Grad kasteel dat ­bijna net zo groot is als de stad zelf. Maar de stad heeft nog veel meer
te bieden. Iedere dag is een grote levensmiddelenmarkt met alle streek­produkten. Er zijn vele terrassen te vinden en zoals overal waar studenten zijn is het levendig en gezellig.

We verkennen Ljubljana per fiets en de gidsen zullen de verhalen vertellen van deze historisch interessante stad.

Het diner gebruiken we in het restaurant in het kasteel boven Ljubljana. Per funiculaire gaan we naar boven en we kunnen genieten van het ­schitterende uitzicht.

Overnachting in hotel Union, in het hartje van het centrum.

Dag 3
Vandaag trekken we verder het land in en rijden naar Bled. Ook de ­omgeving van Bled is een sprookje. Het meer van Bled is het meest bekende plekje in deze omgeving. Het is 2 kilometer lang en verboden voor gemotoriseerd vervoer, dus heerlijke stilte. We maken met de karakteristieke Pletna bootjes een tocht naar het eiland, waar we de kapel bezoeken en vervolgens naar ons lunchadres. Voor de sportievelingen is een roeiwedstrijd georganiseerd en zij kunnen aansluitend zelf roeien naar het eiland.

Na de lunch transfer naar de luchthaven en retour naar Nederland.

Meer informatie over deze reis? Neem  even contact met ons op.